Allmänna frågor

Vem kan bli statist?
Alla! Vem som helst kan bli statist. Ofta är det "vanligheten" som efterfrågas. D.v.s. behövs statister av alla typer och utseenden! Det behövs också statister i alla olika åldrar, så du är välkommen som medlem på Statist.se oavsett ålder. Är du under 18 år måste du dock ha målsmans tillstånd för att registrera dig hos oss.

De flesta statister som får jobb har ingen specifik teater- eller statistutbildning även om utbildningar kan vara meriterande.
Behöver barn ett eget medlemskap?
Alla som vill bli medlem och söka jobb behöver ett eget medlemskap, det gäller både vuxna och barn. Annars kan tyvärr inte filmbolagen hitta rätt när de söker och de får inte heller korrekta uppgifter när du söker jobb.
Vilken lön får man?
Lön och ersättning.

Olika uppdrag ger olika ersättning. Arvoden varierar mycket från produktion till produktion. Nedan har vi sammanställd en liten guide för arvoden. Det är normalt att betala tillägg för obekväm arbetstid, övertid, nattinspelningar, långa arbetsdagar eller annat krävande arbete.

Får du lönen på faktura kan du anlita Frilans Finnas, Cool Company eller annat bolag som kan betala lönen till dig.

Guide arvoden

Film & TV
Medverkande i bakgrunden utan funktion för handlingen:
500 kr halvdag, 999 kr heldag.
Medverkande med funktion för handlingen (t.ex. replik):
1 500-3 000 kr/dag.

Reklam – Film, TV, tryck, internet, In-Store, osv.
Medverkande i bakgrunden utan funktion för handlingen:
999-3 000 kr/dag.
Medverkande med funktion för handlingen (t.ex. replik):
3 000 till över 25 000 kr/dag.

Eventpersonal, värdar & värdinnor vid mässor, lounges, samplers, fester, shows, osv.
130-250 kr/timme beroende på uppgift, ansvar, ålder osv.
Månadslön 20 000 kr till över 35 000 för längre projekt.

En uppdragsgivare är fri att erbjuda valfri ersättning - en arbetssökande kan alltid tacka ja eller nej till ett jobberbjudande.
Vad är en avancerad Statist?
En avancerad statist är en statist som har varit statist en längre tid och oftast är van att läsa kortare repliker.
Kan jag registrera flera personer på samma medlemskap?
Varje medlem behöver ett personligt medlemskap, annars går det inte att hitta medlemmen/medlemmarna via sökningen.
Hur vet jag vilket som är mitt medlemsnummer?
Ditt medlemsnummer står i mailet som skickades till dig när du blev medlem.

Du kan också hitta ditt medlemsnummer genom att logga in och sedan öppna högermenyn, klicka "Min profil", därefter "Visa profil". T.ex. Lisa Andersson, 25 år, medlem 12345.
Jag har varit medlem tidigare och vill aktivera mig igen!
Om du har varit medlem igen gör så här:

1) Har du samma e-postadress nu som då kan du beställa ett nytt lösenord.

2) Om du har bytt e-postadress, skicka nedanstående uppgifter till oss:
Förnamn och efternamn som du använde när du registrerade dig, samt medlemsnummer, användarnamn, ålder.

Använd menyn Hjälp & kontakt och välj övriga frågor
Avsluta medlemskap
Om du önskar stänga ditt medlemskap gå till:

Stäng medlemskap.
https://www.statist.se/common/viewCancelMembership

OBS! Om du har bindningstid på din betalprenumeration kommer du att faktureras bindningstiden ut.

Vill du säga upp din betalprenumeration, gör så här:

Logga in på ditt medlemskap, öppna sedan högermenyn och välj "MITT KONTO" och sedan "AVSLUTA BETALPRENUMERATION".

OBS! Har du bindningstid kvar på din betalprenumeration så behöver du kontakta kundtjänst.

När du avslutar ditt medlemskap eller avslutar din prenumeration ska du alltid få ett mail från oss med en bekräftelse. Får du ingen mail kontakta oss så hjälper vi dig.
Jobb och säkerhet på Statist.se?
Statist.se hjälper varje år hundratusentals medlemmar att få spännande jobb. Vi har över 5000 företag som söker efter statister, modeller och eventpersonal hos oss.

Vi har varit aktiva sedan 1999. Vi har under denna tid hjälpt våra medlemmar att hitta jobb som statist, skådespelare, publik mm. Sedan starten har vi bara fått vetskap om ett fåtal fall där medlemmar har råkat ut för oseriösa jobbuppdrag. Om du känner dig osäker läs följande information:

• Ta noga reda på vad bolaget/kunden heter som vill anlita dig och vem som ansvarar för jobbet. Googla gärna och läs mer information om bolaget/personen. Många, men inte alla finns med i IMDb, SFI mm.

• Undvik att träffa personal hemma i bostaden eller på en mindre känd plats. Bättre att t.ex. träffas på ett kontor eller välbesökt café i stan.

• Be att få ett växel telefonnummer eller mobilnummer som du kan ringa. Kolla så du kan hitta numret på Eniro eller Hitta.se. Du kan också be att få ett nummer till produktionsansvarig eller annan chef.

• Använd sunt förnuft! Inspelningar sker normalt dagtid mellan 9-18. Självklart kan en musikvideo spelas in på kvällen. Om du vill, ta med dig en kompis till inspelningen. Det går oftast bra!

• Är erbjudandet för bra? Va i så fall skeptisk!

• Vid modelluppdrag maila aldrig bilder om du inte är 100% säker på att mottagaren är seriös. Undvik samtal på Skype!!

• Be alltid att få en bokningsbekräftelse via mail. Där ska det stå vilket bolag som är har bokat dig och är ansvarig för inspelningen, samt var du ska vara, vilka tider och vilken ersättning du kommer att få.

• Känner du dig osäker på något, maila oss så försöker vi kolla upp annonsen och företaget.

• Tänk på att det är företaget, som ger dig jobbet, som är din arbetsgivare. Statist.se ansvarar inte för att arbetsgivaren är seriös.
Vad bör jag tänka på när jag söker och/eller accepterar ett jobb?
Det första du bör kolla upp när du vill söka ett jobb är om det finns särskilda kriterier som måste uppfyllas för att kunna söka jobbet, så som exempelvis ålder (möjlighet att ställa in spelålder finns under “redigera profil”) eller kön. Det kan även vara bra att noga kolla upp vart jobbet ska göras då det ofta är du själv som står för eventuella resekostnader.

När du väl sökt ett jobb så är det bra att vara medveten om att de flesta bolag endast skickar ut svar till de statister som de finner intressanta. Oftast sker denna kontakt via telefon men det kan även ske via mail. Du brukar då få all nödvändig information och får då veta om det exempelvis är speciell klädsel som gäller. När det gäller just kläder kan det alltid vara bra att ta med ett extra ombyte.

Om du har frågor om jobbet eller om du exempelvis måste avboka så är det bolaget som du ska vända dig till och inte statist.se.
Varför får jag inte svar på mitt mail?
Naturligtvis svarar Statist.se på alla frågor som vi får. Normalt så får du svar inom en dag, men under semestertider kan svarstiden bli längre. Om du har skickat en fråga och inte får svar så kan det bero på något av följande:

- Du har ett spamfilter i din dator så att våra mail hamnar i din skräppost.

- Om du skickar ett vanligt mail kan vårt spamfilter placerar dina mail i vår skräppost.

TÄNK PÅ att du INTE kan svara på AUTOMATSKA mail från oss med svarsadressen ej_svar@statist.se. Det går inte heller att få support via vår Facebooksida eller Twitter, endast via "Kontakta oss"-sidan här på vår webbplats.

När du vill kontakta oss måste du alltid gå till HJÄLP & KONTAKT menyn.

Du kan alltid se aktuell status på dina ärenden genom att öppna högermenyn och klicka "Supporthistorik".
Tar ni emot praktikanter eller Prao elever?
Nej tyvärr kan vi inte i nulägget ta emot praktikanter eller Praoelever.
Kan min hund/katt bli statist?
Ibland efterfrågas hundar, katter och andra husdjur till film- och reklamproduktioner. Du kan spara information om dina eventuella husdjur direkt på din profil.

1) Logga in på ditt medlemskap.
2) Öppna högermenyn och välj "Min profil".
3) Klicka på "Husdjur".
3) Klicka "Lägg till ett djur".
4) Välj en bild samt skriv några rader information (t.ex. djuret ålder, ras och talanger).
5) Spara
Kan jag hyra ut mitt hus/lägenhet till filminspelning?
Ibland efterfrågas inspelningsplatser till olika produktioner. Du kan spara information om ditt hus, din lägenhet eller ditt sommarhus direkt på din profil.

Om du använder dator
1) Logga in på ditt medlemskap.
2) Öppna högermenyn och välj "Min profil".
3) Klicka "Hus & lägenhet".
4) Klicka "Lägg till".
5) Välj en bild samt skriv några rader information (t.ex. stadsdel, storlek, stil).
6) Spara
Hur laddar jag ner er app?
Ladda ner vår webbapp för att snabbt kunna söka jobb direkt från mobilen!

Iphoneanvändare, gör såhär:
1) Surfa till statist.se i mobilen.
2) Klicka på [] dela-knappen.
3) Scrolla ned.
4) Klicka ”Fäst på startskärmen”.
5) Klicka "Spara".
Läs mer hos Apple

Androidanvändare, gör så här:
1) Surfa till statist.se i mobilen.
2) Öppna webbläsarmenyn [].
3) Klicka ”Lägg till på startskärmen”.

Statist.se har ingen app på Appstore eller Google play.

Premium & betalning

Måste jag betala för att söka jobb?
Nej, du kan söka alla våra jobb utan premium. Utan premium så skickas inte ditt digitala CV så chansen till jobb är mindre.
Jag har avslutat min prenumeration men det dras fortfarande pengar.
Prenumerationen har sex månaders bindningstid. Har du sagt upp prenumerationen innan sex månader kommer du debiteras för återstående månader. Om du loggar in och går till Mitt konto så ser du aktuell information.
Jag lyckas inte med min kortbetalning
För att kunna betala med ditt kort på Statist.se måste ditt kort vara öppet för internetköp. Det kan du vanligen åtgärda via din internetbank.

Om betalningen hänger sig i något steg, pröva något av följande:
- Rensa dina cookies och webbläsarhistorik i webbläsaren.
- Använd en annan webbläsare, gärna Google Chrome.
- Testa att betala via en annan dator eller telefon.
- Testa att betala med ett annat kort eller betalsätt.
Jag har avsluta min SMS prenumeration av misstag.
Du kan fortsätta din prenumeration genom att skicka STA START FORTSÄTT till 72456. Prenumerationen kommer då att fortsätta som förut och fakturan tas bort automatiskt.
Hur avslutar jag min prenumeration?
Vill du säga upp din prenumeration, gör så här:

Betalprenumeration med kort
Logga in och öppna högermenyn, klicka därefter MITT KONTO och Avsluta betalprenumeration.
Om du har bindningstid kvar, kontakta oss.

Om du betalar via SMS (ej kort)
Skicka STA AVSLUT till 72456. Observera att eventuell bindningstid kommer att skickas till dig per faktura.

Hittar du inte knappen för att avsluta?
- Om du har bindningstid kvar visas inte knappen för att avsluta.
- Om innevarande månad inte har kunnat debiteras måste du först uppdatera dina kortuppgifter och invänta debitering innan du kan avsluta.

OBS! när du avslutar ditt medlemskap eller avslutar din prenumeration ska du alltid få ett mail från oss med en bekräftelse. Får du ingen mail kontakta oss så hjälper vi dig.
Hur fungerar en "Premium" betalprenumeration?
En betalprenumeration (premiummedlemskap) kostar 69 kr per månad och förnyas automatiskt. Du betalar med kort. När bindningstiden på sex månader är slut så kan du välja att säga upp din betalprenumeration när du själv önskar.
Hur fungerar det med ersättning, lön och faktura?
Lönen kan variera väldigt mycket och beror på om det är tv, bio eller reklamproduktion, hur lång tid inspelningen tar, samt hur stor insats du behöver göra.

Normalt statistarvode för TV produktioner är 500 kr halvdag, 999 kr heldag. Reklamfilm 500:- till över 20 000:-
Modellersättning normalt från 2000 till över 20 000 kr.

Om det står att du får lön på faktura innebär det att du får fakturera lönen via företag. Om du inte har eget företag så kan du oftast få ersättningen som lön och kan du räkna med 70% av summan. Exempelvis om du får 5000 kr på faktura innebär det normalt att du får 3500 kr som lön. Du kan få hjälp med att fakturera genom t.ex.
Du kan få hjälp med att fakturera genom t.ex. www.sampoolen.se, www.frilansfinans.se eller www.coolcompany.com‎

Läs mer om att fakturera här:
Frilans Finans.
Cool Company.
Sampoolen.

Betalning brukar i vissa fall ske direkt på inspelningsplatsen men oftast till ett bankkonto och då brukar det ta 1-4 veckor innan du får utbetalningen.
Vad kostar premiummedlemskap och hur betalar jag?
För att göra en betalning så loggar du in och väljer “betalning”.
Du kan betala med kort, SMS, Swish eller faktura.

Kostnaden för att bli premiummedlem är följande:
Prenumeration 69 kr/månad. Bindningstid sex månader.
-----------------------------
Engångsbetalning
369 kr för sex månader.
489 kr för tolv månader.

Jag har Swishat men betalningen är inte registrerad?
Swishbetalning registreras manuellt. Normalt inom några timmar på vardagar. Har din betalning inte blivit registrerad kontakta oss så hjälper vi dig snabbt.
Jag har betalat "Premium" men uppmanas ändå att betala?
Kortbetalningar och SMS blir registrerade omgående. Swish inom några timmar på vardagar. Fakturabetalning till bankgiro tar normalt 2-4 dagar innan betalningen blir registrerad.

Om du har flera registrerade medlemskap kan eventuellt betalningen registrerats på ett av dina andra medlemskap.

Har din betalning inte blivit registrerad så kontakta oss så hjälper vi dig snabbt.
Hur skriver jag ut mina kvitton?
Vill du skriv ut kvitto för dina betalningar gör så här:

- Logga in och öppna högermenyn.
- Välj därefter "Mitt konto".
SMS - Varför mobilfaktura efter avslutad prenumeration?
Om du har haft en SMS-prenumeration kan det ta upp till två månader efter vår sista debitering innan det syns på din faktura. Dvs. kan det vara en tidigare månad som syns på din mobilfaktura.

Har du några frågor? Kontakta oss så hjälper vi dig!
SMS - Det står att jag redan har en prenumeration?
1. Det går bara att ha en aktiv SMS-prenumeration åt gången per telefonnummer. Det innebär att du inte kan betala t.ex. både ditt eget och ditt barns medlemskap med samma telefonnummer.

2. Om du tidigare har försökt starta en prenumeration men misslyckats kan det hända att systemet inte tillåter dig att starta någon ny prenumeration. Kontakta oss så hjälper vi dig.
Vad bör jag tänka på gällande betalningar och påminnelser?
Kortbetalningar och SMS blir registrerade omgående. Swish normalt några timmar. Faktura med bankgiro tar normalt 2-3 dagar innan betalningen blir registrerad.

Har du betalat en faktura till vårt bankgiro med en betalorder så vänligen kontakta oss.

Tekniska frågor

Varför kan jag inte ladda upp video?
Om du försöker ladda upp en för stor video kan det ibland hända att du inte får någon bekräftelse på att din fil har laddats upp.

Kontrollera filstorleken och försök sedan igen.

Maximal filstorlek för video på din profil (self-tape) är 100 mb.

Maximal filstorlek för bifogad video i ett annonssvar är 200 mb.

Observera att det kan ta upp till 20 minuter innan din video syns på din profil. I sällsynta fall ännu länge tid. Syns din video fortfarande inte efter 2 timmar, kontakta oss så hjälper vi dig.
Hur spelar jag in ett röstklipp?
Genom att ha ett eller flera röstklipp på din profil blir du attraktiv för jobb som röstskådespelare eller voiceover.

För att ladda upp ett röstprov, gör så här:
1) Logga in på ditt konto
2) Öppna högermenyn och klicka MIN PROFIL.
3) Klicka BILDER, VIDEO & RÖSTPROV
3) Klicka "Ladda upp ljudfil" för att ladda upp en fil från din telefon eller dator.
4) Klicka Spara.

Du kan ladda upp filer upp till 100 mb. Vi tillåter alla vanliga ljud- och videoformat (video görs automatiskt om till ljudfiler).
Jag har inte fått något registreringsmail.
Alla stora e-postleverantörer använder spam-filter för att sortera bort oönskad skräppost. Dessa filter kan ibland ta bort även e-post från vanliga webbtjänster.

Registreringsmailet som du behöver för att bekräfta din e-postadress på statist.se har förmodligen filtrerats bort av din e-postleverantör och borde ligga bland skräpposten.

Beställ nytt verifieringsmail
Hur hanterar jag fotografier och videos på Statist.se?
Din profil på Statist.se ser betydligt mer intressant ut för produktionsbolagen om den innehåller bilder.

För att ladda upp bilder, logga in och välj MIN PROFIL i högermenyn. Klicka därefter på BILDER, VIDEO & RÖSTPROV. Klicka därefter på LADDA UPP BILD. För att byta ut en bild, klicka på redigera-knappen och välj TA BORT. Klicka därefter på LADDA UPP BILD. Du kan ha upp till tre bilder på din profil och ytterligare 20st i ditt fotogalleri.

Tänk på att bilderna bör ha hög upplösning, vara i JPEG format och helst ha samma förhållande i höjd och längd som ett traditionellt fotografi (tar du bilden från en digitalkamera utan att ändra storlek på fotot så brukar kvaliteten bli bra). Om bilden skulle hamna snett så kan du korrigera det genom att klicka på redigera-knappen och därefter ROTERA.

Det är även möjligt att spara ett filmklipp direkt på din profil och det gör du på samma sätt som med bilder, precis under där du kan ladda upp bilder. Du kan också välja att bädda in video från YouTube eller Vimeo.

När du skickar en ansökan bifogas automatiskt de bilder och videor som finns på din profil. Du kan även välja att bifoga en bild direkt i ansökan. Du kan även lägga upp fler bilder i ditt fotogalleri och hänvisa dit eller be om en mailadress dit du kan skicka fler bilder.

Vi rekommenderar bilder och video tagna på höjden.
Kan jag registrera ytterligare ett medlemskap med samma e-post?
Nej, om du vill registrera flera medlemskap behöver du göra det med en ny e-postadress.
Hur roterar jag mina bilder?
Ibland när du laddar upp en bild som du har tagit med din mobiltelefon kan den visas felvänd eller uppochned. För att lösa problemet, gör såhär:

1) Klicka på bildens redigera-knapp.
2) Klicka ROTERA.
3) Använd pil-knapparna för att rotera bilden.
4) Klicka SPARA när du nöjd.
Det går inte att registrera sig.
Om du inte kan registrera dig på Statist.se så vänta en stund och försök igen. Det kan bero på ett tillfälligt fel hos Statist.se eller på ett fel hos din internetleverantör. Om du har möjlighet testa följande:

1. Prova att registrera dig via en annan webläsare. Använder du tex. Firefox prova Google Chrome.

2. Prova att registrera dig via en annan dator.

Hur byter jag min e-postadress?
För att byta e-postadress, gör såhär:

1) Logga in på ditt medlemskap.
2) Öppna högermenyn och klicka MIN PROFIL.
3) Klicka PERSONUPPGIFTER.
4) Fyll i din nya e-postadress.

Får ett e-postadressen redan används?
Om du redan har ett medlemskap registrerat med samma e-postadress kan det hända att du får ett felmeddelande om att e-postadressen är upptagen.I sådana fall bör du kontakta oss så hjälper vi dig.

Kan inte logga in?
Har du en ny e-postadress och kan inte logga in?I sådana fall måste du kontakta oss för hjälp.

När du kontaktar oss, ange alltid:
- Ditt namn.
- Ditt födelsedatum.
- Din gamla e-postadress.
- Din nya e-postadress.
- Ditt mobiltelefonnummer.

Inloggningsfrågor

När jag försöker logga in står det att jag har flera medlemskap?
Vårt system tillåter bara att du har ett medlemskap registrerat. Om du av misstag råkar registrera dig flera gånger kommer alla konton utom ett automatiskt att avslutas.

Kommer du inte ihåg ditt användarnamn, kontakta oss så hjälper vi dig att leta reda på det.
Jag kan inte logga in!
Om du får meddelande om att e-postadressen inte finns kan det bero på att du har registrerat dig med ett separat användarnamn. Det kan också bero på att du har registrerat dig via Facebook. Hör av dig till oss så hjälper vi dig.
Hur gör jag för att byta eller återhämta mina inloggningsuppgifter?
Om du har glömt ditt lösenord eller användarnamn, klicka här för att beställa ett tillfälligt lösenord.
Har ny mail och kan inte logga in med min gamla mail.
Har du en ny mailadress kontakta oss så många av följande uppgifter som du kan till oss så kan vi hjälpa dig:

1. Din gamla mailadress
2. Din nya mailadress
3. Ditt mobilnummer
4. Din ålder
5. Medlemsnummer
6. Förnamn efternamn
7. Ev. användarnamn

Kontakta oss